Mentoring – certyfikaty i szkolenia

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie, umiejętność wspierania i mentoringu jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście wspierania kobiet w ich drodze do rozwoju i zmiany.

Certyfikaty i specjalistyczne szkolenia odgrywają tu nieocenioną rolę, dostarczając nie tylko teoretycznej wiedzy, ale także praktycznych narzędzi do skutecznego prowadzenia procesów mentoringowych.

W tym wpisie podzielę się moimi doświadczeniami oraz przedstawię certyfikaty i szkolenia, które zdobyłam, aby jak najlepiej wspierać kobiety w ich osobistym i zawodowym rozwoju.

Moje certyfikaty i szkolenia, które przeszłam związane z mentoringiem i wspieraniem kobiet w procesie zmiany: 

  • Studia Podyplomowe na kierunku „Mentoring”. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  • Mentoring Diploma – certyfikat Mentora – poziom Foundation. Norman Benett Group.
  • Akredytacja coacha/mentora – wystawiona przez Europejską Radę Coachów i Mentorów – EMCC Global Individual Coach/Mentor accreditation.
  • Certyfikat Klubu Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet (część teoretyczna, część praktyczna – relacja mentoringowa 10 sesji, interwizje) w ramach Akademii Mentorek SPK.
  • Warszaty mentoringowe w Programie Digital Bridge Mentorship – program ekspercki dedykowany branży e-commerce.
  • Warsztat Jeroen Steka z technik prowokatywnych w coachingu. “Kreatywność, improwizacja i dziedzictwo Farrelly’ego”. Fundacja Provocare.
  • Karty coachingowe i jak ich używać – technika pracy metaforą. Warsztaty Norman Benett Group. 
  • Budowa marki opartej na Archetypach. Warsztat Gabrieli Borowczyk i EMCC Polska.
  • Wykorzystanie Analizy Transakcyjnej w mentoringu. Kurs Agnieszki Kasei – Master Practitioner EMCC EIA, ESIA MP, IPMA SP. 
  • Coaching kariery w zmianie zawodowej. Kurs ICF Polska.

Które z ukończonych przeze mnie szkoleń miały największy wpływ na moje podejście do mentoringu?

Z wszystkich odbytych kursów i warsztatów czerpię wiele korzyści, zarówno pod kątem merytorycznym, bo wnoszą dodatkową, wartościową wiedzę, jak i pod kątem samorozwoju, czy autorefleksji. Chcąc jednak wskazać te, które wywarły najmocniejszy wpływ na moją praktykę mentoringową, wymienię na pewno:

  • Studia Podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej na kierunku Mentoring bardzo rzetelnie wprowadziły mnie w świat Mentoringu. Dały mi mocne fundamenty w zakresie tego, jak wygląda cały proces mentoringowy, z jakich elementów się składa, jacy są uczestnicy procesu, jakie są ich role i odpowiedzialności. Studia wyposażyły mnie również w techniki i narzędzia pracy z klientem. Co chyba jednak najcenniejsze, miałam możliwość w warunkach warsztatowych, laboratoryjnych, pod okiem doświadczonej kadry coachów i mentorów, poeksperymentować i posprawdzać na sobie świeżo nabytą wiedzę. Z tego czasu wyniosłam sporo nowych odkryć i wglądów na temat siebie samej oraz tego, jak skutecznie oraz w bezpieczny sposób wspierać innych. 
  • Szkolenie z kart coachingowych, czyli metody pracy obrazem, metaforą, cenię sobie wysoko. To metoda pracy, która umożliwia klientowi odkrywanie nowych perspektyw, wspiera w budowaniu pewności siebie i podejmowaniu świadomych decyzji. Każda karta jest jak klucz do drzwi naszej podświadomości, otwierając możliwości do głębokiego zrozumienia własnych myśli, uczuć i działań.

Nie mogłabym oczywiście, nie wspomnieć o olbrzymiej dawce wiedzy z obszaru wsparcia biznesowego, którą przyswoiłam poprzez uczestnictwo w: 

Akademii Klubu Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet (SPK). SPK to Stowarzyszenie, w ramach którego działam pro bono, na rzecz innych kobiet, które pragną dokonać zmiany w swoim życiu zawodowym i założyć swoją własną firmę, lub uruchomić działalność gospodarczą, tak, by w końcu zrealizować swoje – często, odkładane przez długi czas – marzenia.

Jakie kompetencje zdobyte na szkoleniach uważam za najbardziej przydatne w codziennej pracy z podopiecznymi?

  • Na pewno wszystkie te, które są związane z pracą nad poszerzaniem samoświadomości klienta – czyli przede wszystkim umiejętność zadawania różnego rodzaju pytań (sondujących, o motywację, skalujących, dodających zasobów, itp.), które są bardzo silnym narzędziem umożliwiającym dokonanie wglądu i nauki klientowi, wspierają rozwój samodzielności i pewności siebie.

Oraz:

  • Aktywne słuchanie. To umiejętność, która pozwala mi w pełni zrozumieć potrzeby, obawy, co stoi za oporem przed zmianą i cele moich podopiecznych. Dzięki niej mogę skutecznie dostosować swoje wsparcie do ich indywidualnych sytuacji.
  • Budowanie relacji opartych na zaufaniu. Tworzenie bezpiecznej, szczerej i wspierającej atmosfery jest kluczowe dla efektywnego mentoringu. Relacje oparte na zaufaniu pozwalają podopiecznym otwarcie dzielić się swoimi wyzwaniami i sukcesami.
  • Empatia. Zdolność do zrozumienia i odczuwania emocji innych osób pomaga mi lepiej wspierać podopiecznych w ich dążeniach. Empatia jest fundamentem budowania głębokich i trwałych relacji.
  • Motywowanie i inspirowanie. Umiejętność motywowania i inspirowania podopiecznych do działania jest kluczowa dla ich rozwoju. Dzięki temu mogę pomóc im przekraczać własne ograniczenia i osiągać wyznaczone cele.
  • Dostosowywanie stylu mentoringu. Każda osoba jest inna, dlatego ważne jest, aby elastycznie dostosowywać swoje podejście do indywidualnych potrzeb podopiecznych. To pozwala na bardziej efektywne wsparcie i lepsze rezultaty. 
  • Rozwiązywanie problemów. Umiejętność analizy sytuacji i znajdowania kreatywnych rozwiązań jest nieoceniona w pracy z podopiecznymi, którzy często napotykają na różnorodne wyzwania zawodowe.

 

Zdjęcie otwierające: Dorota Dabinska-Frydrych

„Pani Zmiana to ja!”

Zapraszam Cię do przeczytania wywiadu, który przeprowadziłam sama ze sobą o mojej drodze, doświadczeniach i pasji, które sprawiły, że zdecydowałam się pomagać innym w przechodzeniu przez ten często trudny, ale i fascynujący proces.